Botezul copiilor este o practica imemoriala a Bisericii care a fost instituita de apostoli. Am vrut sa scriem aceste anduri, nu sa ne ingropam in argumentele biblice in favoarea botezului copiilor (deja tratate cu alta ocazie), ci in marturiile pe care Biserica ni le-a lasat de-a lungul istoriei in favoarea acestei impartasanii, in care suntem ingropati impreuna cu Hristos in moartea Sa, astfel incat, asa cum Hristos a inviat din morti prin slava Tatalui, tot asa si noi putem trai o viata noua.
De asemenea, vom discuta pe scurt care au fost ereziile care de-a lungul secolelor au pus obstacole pentru ca copiii sa fie regenerati la nasterea apei si a spiritului si evolutia lor de-a lungul istoriei.
Botezul copiilor in parintii Bisericii in secolele I-IV
In primele patru secole ale erei crestine exista o unanimitate totala in aceasta privinta (Tertulian fiind practic singura exceptie). Exista numeroase marturii ale parintilor Bisericii care vorbesc despre importanta botezului pruncilor. Au fost, desigur, cei care au ales sa amane botezul lor, dar din motive cenzurate de Biserica, cum ar fi sa nu abandoneze viata pacatoasa si sa obtina iertarea pacatelor in momentul mortii (destul de nebunesc, deoarece nimeni nu stie cand va muri sau daca va avea ocazia sa fie botezat), sau chiar sa scape de penitentele pe care ar trebui sa le faca daca ar cadea din nou in pacat dupa ce au fost botezati.
Sfantul Irineu
Episcop si mucenic. A fost ucenic al Sfantului Policarp care, la randul sau, a fost ucenic al apostolului Sf. Ioan. Celebru pentru tratatul sau “Impotriva ereziilor” in care combate ereziile timpului sau, in special cele ale gnosticilor. S-a nascut in jurul anului 130 d.Hr. Si a murit in 202 d.Hr.
Persoana reia credinta Bisericii primare care marturisea ca fiecare om se naste in trup si, prin urmare, trebuie sa se nasca din apa si din duh, pe care el le interpreteaza fara echivoc ca botez, cu care s-a obtinut si stergerea pacatelor.
“Si [Naaman] s-a scufundat in el insusi… de sapte ori in Iordan. Nu degeaba Naaman, acum batran, bolnav de lepra, a fost purificat prin botez, ci pentru a ne arata noua, care, asemenea leprosilor in pacat, suntem curatiti, prin apa sacra si invocarea Domnului, de semnele incalcarii, fiind regenerat spiritual ca nou-nascuti, chiar daca Domnul a declarat: “Oricine nu este nascut din nou prin apa si Duh, el nu va intra in imparatia cerurilor”” Urmeaza petrecerea de botez? Iata aici baloane folie!
De-a lungul scrierilor acestui lucru si a altor parinti se va vedea ca in nici un moment nu restrictioneaza harul si darurile lui Dumnezeu la nimeni, fie ca sunt copii, adolescenti sau adulti. In textul urmator, desi nu exista nicio referire explicita la botezul pruncilor, gasim credinta ca Dumnezeu isi poate revarsa harul si poate sfinti pe toata lumea, indiferent daca sunt suficient de batrani pentru a crede sau nu (respingand cu secole mai mult de un mileniu inainte argumentele folosite de anabaptisti).
“Caci el a venit sa mantuiasca pe toti: si le spune tuturor, adica celor care renasc pentru Dumnezeu prin El, fie ca sunt copii, adolescenti, tineri sau adulti. De aceea a vrut sa treaca prin toate varstele: sa devina un copil cu copii pentru a sfinti copiii; copil cu copii, pentru a-i sfinti pe cei de varsta lor, dandu-le un exemplu de evlavie si fiind pentru ei un model de dreptate si ascultare; s-a facut tanar cu tinerii, ca sa dea un exemplu tinerilor si sa-i sfinteasca Domnului”
Originile
Origen a fost un scriitor ecleziastic, teolog si comentator biblic. A trait in Alexandria pana in 231, si-a petrecut ultimii 20 de ani din viata in Cezareea Marii, Palestina si calatorind prin Imperiul Roman. El a fost cel mai mare invatator al doctrinei crestine in zilele sale si a exercitat o influenta extraordinara ca interpret al Bibliei.
Marturia lui Origen este de o importanta capitala, nu numai pentru ca, la fel ca alti parinti, el explica de ce este necesar sa botezam copii, ci datorita marturiei sale explicite ca acesta a fost un obicei pe care Biserica l-a primit direct de la apostoli. Origen confirma in prealabil cu stiloul sau ceea ce arheologia ar dovedi deja atunci cand a gasit dovezi ale botezurilor pruncilor de catre Biserica primara.
“Biserica a primit de la apostoli obiceiul de a administra botezul chiar si copiilor. Caci cei carora le-au fost incredintate tainele sfintelor taine stiau foarte bine ca toti poarta pata pacatului originar, care trebuie spalata de apa si de duh”.”
Sfantul Hipolit al Romei
Locul si data nasterii sale nu sunt cunoscute, desi se stie ca a fost ucenic al Sfantului Irineu de Lyon. Marile sale cunostinte despre filosofia si misterele grecesti, insasi psihologia sa, indica faptul ca el a venit din Est. In jurul anului 212 a fost preot la Roma, unde Origen – in timpul calatoriei sale in capitala Imperiului – l-a auzit rostind o predica.