De la peste si fructe de mare eco pana la Bored Apes, tehnologia blockchain isi face simtita prezenta si in jurul caselor noastre.
Tehnologia blockchain este familiara utilizatorilor de criptomonede si bancilor nationale, iar notorietatea sa incepe sa ajunga rapid si la gameri. In plus, in ultima vreme au inceput sa apara si aplicatiile din industrie, mai ales managementul lantului de distributie.
Prin intermediul lor, tehnologia blockchain poate imbunatati viata domestica in moduri nemaiintalnite, precum asigurarea de hrana de buna calitate, fructe de mare si peste din surse responsabile sau prevenirea contrafacerii produselor farmaceutice.
Fara doar si poate, gospodaria ar putea fi ultima frontiera pentru tehnologia blockchain.
Patrunderea tehnologiei blockchain la nivel de gospodarii este pana acum destul de silentioasa, insa utilitatea sa in viata de zi cu zi nu a fost pana acum una dintre preocuparile dezvoltatorilor blockchain.
Christoph Jentzsch, Simon Jentzsch si Stephan Tual, care in 2016 au creat DAO – prima organizare descentralizata autonoma care a avut o viata scurta – au introdus Slock.it, “prima implementare fizica a tehnologiei blockchain”, in acelasi an.
Tehnologia Slock.it conecta la Internetul Lucrurilor (IoT – Internet of Things), device-uri precum sisteme de inchidere si sisteme de plata, intr-un mod sigur si fara intermediere care ar putea fi folosit de pilda pentru inchirierea obiectelor si proprietatilor. In 2019, Slock.it a fost cumparat de catre Blockchain.com, care continua sa ofere aceste servicii si astazi.
Imbunatatirea vietii acasa
- Interactiunea functionala dintre device-urile IoT este o provocare incredibila, abordata la nivel global, insa problema este resimtita in multe case, in care ecosistemele Amazon Alexa, Apple HomeKit, Google Assistant si Samsung SmartThings pot coexista fara sa coopereze, alaturi de device-uri smart care nu functioneaza cu niciunul dintre ele.
Intr-un efort de a face tehnologia inteligenta pentru case mai usor de gestionat, Connectivity Standards Alliance (Alianta pentru Stanardele de Conectivitate) a creat Matter – un protocol de conectivitate global si surprinzator – bazat pe tehnologia blockchain. Lansarea Matter este asteptata pentru anul acesta, cu o intarziere de doi ani deja. - Energia verde este o alta zona in care tehnologia blockchain poate trece de la solutii de scara larga la gospodarii. Tehnologia blockchain Whygrene si softurile in cloud permit utilizatorilor sa creeze “centrale virtuale de energie”, devenind in cele din urma propriii traderi de energie. Proiectul este in acest moment in faza comerciala pilot.
- Whygrene a facut un parteneriat cu companiile de utilitati si cu proprietarii de panouri solare, baterii si vehicule electrice. Utilizatorii care se inscriu prin compania de electricitate vor putea sa isi incarce vehiculele electrice in afara orelor de varf ale zilei, cand preturile pentru energie sunt mai mici. In orele de varf, cand preturile sunt mai mari, ei vor elibera excesul de energie stocata, vanzand-o inapoi catre compania de utilitati.
Creatorul Patrick Phelps a declarat pentru Cointelegraph ca soferii de vehicule electrice ar putea folosi Whygrene nu doar pentru a acoperi costurile incarcarii masinilor, ci si pentru a obtine un profit. Consumatorii ar avea parte de credite sau reduceri in moneda fiduciara, dar dincolo de aceasta, sistemul ar functiona cu un token numit Cryptojoule.
Softul Whygrene ar putea fi adaptat, de asemenea, in situatii ce raspund la cerintele consumatorilor, precum incalzirea si racirea casei, care sunt in general cele mai importante nevoi energetice ale unei case.
Folosind o baterie de uz casnic, sistemul ar putea incalzi sau raci casa in afara orelor de varf chiar inainte ca locatarii sa revina acasa de la serviciu sau de la scoala. Cand cererea creste, consumul ar putea fi oprit, economisind astfel banii consumatorului nu numai prin conservare, ci si prin beneficiile centralei virtuale de energie. Potrivit lui Phelps, noile optiuni vor ajunge online cand tehnologia bateriilor va deveni mai buna.
Punct inscris sau ratare in entertainment?
Operatorii de continut blockchain au incercat sa puna in dificultate media traditionala, dar succesul a fost unul moderat.
Platformele de streaming bazate pe blockchain pot invoca o gama variata de avantaje in fata tehnologiei Web2, mai ales pentru muzica, precum un nou model economic de streaming live Web3. Astfel, Web3 se preteaza mai usor la piete de nisa, si este mai practic pentru a transmite evenimente de scala mica decat pana acum. Talente majore si corporatii mari s-au implicat si ele, dar Web3 pare sa reprezinte o amenintare redusa pana acum pentru hegemonia televiziunii prin cablu si a YouTube-ului
Spre deosebire de Matter, care ar simplifica utilizarea tehnologiei acasa si Whygrene, care ar permite utilizatorilor sa se inscrie intr-un program derulat de compania de utilitati, sistemele de etertainment prin blockchain necesita o anume fluenta in tehnologie, solicitand plata in criptomoneda sau folosirea de tokenuri nonfungibile (NFT-uri) pentru bilete sau ca suveniruri.
Nu e clar deocamdata daca o astfel de tehnologie va fi adoptata. Trendul emergent move-to-earn, bazat foarte mult pe modelul de succes maxim play-to-earn si la fel de ocult pentru utilizatorii care nu se pricep la cripto, poate reprezenta o promisiune mai mare prin motivatia financiara oferita.
OliveX, o companie digitala din domeniul sanatatii si fitnessului si o divizie a producatorului de jocuri Animoca Brands, este un exemplu de model move-to-earn. OliveX foloseste gamificarea, realitatea augmentata si experiente move-to-earn pentru a incuraja sportul. Aflat in prezent in stadiul alfa, jocul Dustland Runner de la OliveX este plasat intr-un viitor distopic, in care soarta lumii depinde de personajul principal care trece printr-un peisaj infernal pentru a livra un colet. In lumea reala, jucatorii alearga cu smartphone-urile in mana si cu ochelarii la ochi.
Compania lucreaza, de asemenea, la un joc numit Dustland Rider, pentru biciclisti, si exista un metavers cu tematica fitness, ce integreaza parteneri corporate.
„Suntem foarte incantati de viitoarea lansare pentru iOS a aplicatiei noastre, Dustland Runner. Putem in sfarsit sa demonstram puterea si potentialul jocului nostru, sa incurajam oamenii sa se distreze si sa ramana activi si sa stimulam jucatorii in acest proces”, a declarat pentru Cointelegraph co-fondatorul si CEO-ul OliveX, Keith Rumjahn.
Spre deosebire de multi dintre competitorii sai, jocul nu necesita investitii intr-un NFT pentru a putea fi jucat la inceput, dar la un moment dat jucatorii vor trebui sa detina cel putin unul dintre NFT-urile Kettlemine pentru a incepe sa castige. La momentul redactarii acestui articol, un NFT Kettlemine costa aproximativ 0,0014 Ethereum (ETH), adica putin sub 4 dolari, pe OpenSea, detinut de Animoca.
Sunt create, de asemenea, stimulente menite sa incurajeze achizitionarea mai multor NFT-uri. Jucatorii primesc un fel de recompense pentru indeplinirea task-urilor, iar acestea vor putea fi schimbate in monede DOSE. „Detaliile sistemului de castig vor fi introduse mai tarziu”, a declarat compania pentru Cointelegraph.
Pasionatii de fitness care sunt deja atrasi de criptoverse, trebuie sa se tina bine, pentru ca urmeaza Operatiunea Maimuta. OliveX a achizitionat Bored Ape Yacht Club #8222, o maimuta cunoscuta sub numele de Buster, ce va fi personaj in Dustland. Detinerea unui NFT de Acces Exclusiv in Operatiunea Maimutelor va permite jucatorilor sa schimbe monedele DOSE cu ApeCoin.
„Integrand in Dustland si proiectul NFT Buster speram sa promovam un mediu creativ pentru jucatori, care sa incurajeze spiritul de colaborare si interoperabilitate”, a spus Rumjahn pentru Cointelegraph.