Intr-o perioada in care lantul de aprovizionare se confrunta cu tot mai multe provocari cauzate de conflictele geopolitice in curs, de razboaiele comerciale si de consecintele pandemiei COVID-19, analizam in cele ce urmeaza modul in care IoT poate ajuta in aceasta situatie.
In conditiile in care domeniul tehnologic aflat intr-o crestere continua digitalizeaza lumea moderna, Internetul Obiectelor (IoT) are de jucat un rol important. Cea de-a patra revolutie industriala – Industry 4.0 – se bazeaza pe IoT pentru a se alatura tehnologiei operationale si informationale, in vederea imbunatatirii calitatii, reducerii riscurilor si minimizarii costurilor.
„IoT este o parte centrala din Industry 4.0, pentru ca ne permite sa construim retele digitale de aparatura, device-uri si infrastructura. Prin IoT organizatiile pot crea fabrici inteligente si procese din lantul de aprovizionare care colecteaza continuu date”, spune David Beamonte Arbues, Product Manager (IoT&Embedded Products) la Canonical.
„Firmele pot aplica apoi tehnologiile AI si Machine Learning (ML) care, odata sincronizate, elimina silozurile din procesul lantului de aprovizionare si permit niveluri fara precedent de transparenta, automatizare, perspectiva si control. Industry 4.0 se concentreaza in mare masura pe interconectivitate, automatizare, invatare automata (ML) si date in timp real. In plus, imbina productia fizica si operatiunile cu tehnologia inteligenta – niciuna dintre ele nefiind posibila fara a avea in centrul sau IoT”, adauga el.
Gestionarea prin IoT a provocarilor fara precedent din lantul de aprovizionare
Un lant de aprovizionare care sa functioneze in mod adecvat necesita comunicare eficienta si vizibilitate in timp real pentru toate partile implicate. Insa mai nou reglementarile complexe, riscurile financiare si lipsa datelor au cauzat perturbari in lantul de aprovizionare, punand si afacerile in pericol.
Folosind dispozitive IoT, companiile pot gasi o solutie problemelor cauzate de cresterea preturilor si de lipsa aprovizionarii.
„Unele dintre intreruperile recente din lantul de aprovizionare sunt determinate de lipsa de vizibilitate in timp real in cadrul lantului. Pentru ca lantul sa functioneze adecvat, pe mai multe niveluri, este nevoie de colectarea, integrarea si analiza datelor, pentru a oferi o imagine unica a lantului de aprovizionare”, explica Bjorn Andersson, director senior pentru IoT global, la Hitachi Vantara.
„Aceasta imagine ar trebui sa includa date primite de la senzori si dispozitive – asa cum sunt datele asociate cu temperatura si vibratiile. IoT permite acest nivel de vizibilitate, permitandu-ti sa vezi daca furnizorii isi pot indeplini angajamentele sau sa identifici cand este nevoie de o actiune proactiva pentru a preintampina o intrerupere in productie”.
Folosindu-se de senzori si de software pentru a calcula elemente specifice din lantul de aprovizionare, dispozitivele IoT pot fi folosite pentru a valida produse, pentru a simplifica transportul marfurilor si pentru a urmari orele estimate de sosire.
PureFresh, o companie de distributie de alimente, ofera urmarirea in timp real a starii de expediere si rute optime de transport (tinand cont de temperatura si atmosfera) pentru a asigura prospetimea. PureFresh sustine ca intre 30% si 50% din alimente se pierd in mod normal inainte de a ajunge pe rafturile magazinelor. Insa, prin utilizarea IoT, compania poate controla modul in care sunt transportate alimentele la supermarketuri, putand reduce astfel cantitatea de marfuri risipite.
In final, tehnologia IoT permite organizatiilor sa ia decizii rentabile si la timp, facilitand transparenta si automatizarea de-a lungul lantului de aprovizionare.
Reactii la evenimentele globale cu ajutorul IoT
Capacitatea de a face fata preturilor in crestere si penuriei este cu siguranta esentiala pentru imbunatatirea managementului lantului de aprovizionare. Cu toate acestea, companiile au de luptat si cu efectele conflictului geopolitic actual si cu consecintele pandemiei COVID-19, care a transformat complet nevoile consumatorilor.
Presiunea de a raspunde in mod constant la evenimente globale incontrolabile a fortat multe companii sa-si indrepte atentia de la reducerea costurilor si imbunatatirea productivitatii catre construirea rezilientei si imbunatatirea flexibilitatii. IoT inlesneste aceasta transformare, ajutand organizatiile sa isi adapteze procesele pentru a gestiona riscurile legate de evenimentele globale imprevizibile.
„De exemplu, folosirea corecta a IoT permite organizatiilor sa dezvolte o abordare rezilienta si dinamica pentru prognozarea stocurilor. Aceasta implica o imbinare intre inteligenta datelor si analiza modelelor, ceea ce, in timp, va permite previziuni precise asupra cererilor de stoc”, adauga Arbues.
„Mai important, ofera informatii care pot ajuta interventiile necesare in cazul operatiunilor defectuoase sau al presiunilor si solicitarilor externe neasteptate, asa cum sunt cele cauzate de consecintele COVID-19 sau de razboiul din Ucraina.”
Pornind de aici, Andersson descrie modul in care IoT poate construi rezilienta lantului de aprovizionare in fata unor evenimente neasteptate: „Organizatiile analizeaza tot mai mult modul in care se pot asigura ca lanturile de aprovizionare se vor adapta atunci cand va fi necesar, imbunatatind in acelasi timp permanent eficienta. Internetul Obiectelor ofera o perspectiva granulara care permite accesul la informatii precum locatia unui articol, cata energie se consuma pentru transportul sau si chiar si temperatura actuala. Cu acest nivel de perspectiva, organizatiile pot invata si pot imbunatati in mod constant lanturile de aprovizionare, astfel incat sa le faca mai eficiente.
„O astfel de vizibilitate completa are si un impact asupra mediului. Alegand optimizarea transporturilor, depozitarii si temperaturii, nu se simplifica numai operatiunile, ci se poate construi un lant de aprovizionare cu un impact mai mic asupra mediului”.