Inteligenta artificiala a devenit un cuvant la moda exagerat din motive intemeiate. Aceasta este o noua etapa a evolutiei lumii digitale. Aplicat oricarui sector de pe piata, ofera noi posibilitati, eficienta si permite oamenilor sa-si asume responsabilitatile si capacitatile la sarcini specifice, ieftin si productiv.
Cum afecteaza designul web? Vezi aici detalii despre cum se face un site web.
Chiar si acum, in zorii sai, AI aduce numeroase imbunatatiri pe care multe companii le recunosc. Luati in considerare studiile recente care arata ca aproape 67% dintre companiile care nu folosesc designul web pentru a comunica mai bine cu publicul lor au spus ca ar face acest lucru daca ar fi mai accesibil, mai usor si mai rapid.
Acest lucru face ca instrumentele bazate pe inteligenta artificiala sa fie cruciale pentru ca aceste companii sa-si asume un inceput in design web (prin proiectarea propriului website), pentru a face comunicarea si relatiile ipso-facto cu clientii, mai intuitive si mai productive.
Dar AI in webdesign este mai mult decat atat. Instrumentele bazate pe inteligenta artificiala aduc sectorului de design web multe alte avantaje, cum ar fi:
- Reduc munca manuala.
- Usureaza sarcina de lucru prin rafinarea automata a proiectelor.
- Elimina sarcinile repetitive, cum ar fi eliminarea fundalurilor si crearea de machete.
- Acestea genereaza mai multe versiuni ale aceleiasi parti a machetelor UI, cum ar fi un glisor sau un widget de marturie, pe baza preferintelor, nevoilor si designurilor anterioare.
- Automatizeaza treburile usoare, reducand astfel la minimum asa-numitele sarcini frustrante si repetitive, permitand designerilor web sa se concentreze pe a fi mai creativi.
- Ele furnizeaza continut mai rapid si, uneori, mai precis, solicitat de utilizatori, analizand profilul publicului tinta si sugerand modele bazate pe acele date.
- Ofera solutii pentru experiente hiper-personalizate prin identificarea design-urilor si preferintele utilizatorilor cu cele mai bune conversii si analizand valorile de utilizare.
- Creeaza versiuni unice si alternative ale activelor vizuale bazate pe specificatiile identitatii marcii, fara a compromite integritatea marcii.
- Genereaza idei de design care ii stimuleaza pe cei cu o lipsa de inspiratie.
In plus, AI aduce numeroase beneficii domeniului in general. De exemplu,
- Reduce erorile pe care oamenii sunt predispusi sa le faca.
- Mareste acuratetea si precizia.
- Minimizeaza riscurile in multe procese.
- Se ocupa de lucrari obositoare, repetitive, care ofera oamenilor mai mult timp pentru a-si exercita creativitatea si pentru a dezvolta solutii, design si elemente grafice unice.
- Rezolva probleme 24/7, oferind raspunsuri la intrebari in orice moment al zilei.
- Asigura un proces de luare a deciziilor mai precis datorita absentei oricaror opinii partinitoare si luand in considerare o mare parte a informatiilor cu algoritmii sai, intr-un timp scurt.
- Aceasta duce la o crestere imensa a productivitatii si a cantitatii de continut produs.
Deficiente ale solutiilor bazate pe inteligenta artificiala
Desi revolutia a inceput deja, tehnologiile actuale bazate pe inteligenta artificiala sunt departe de a fi perfecte. Au deficiente si dezavantaje. Unele solutii AI sunt costisitoare, deoarece cu cat sunt mai sofisticate, cu atat necesita mai multe resurse. Acestea trebuie sa opereze in general, cu cel mai recent hardware si software. Acest lucru cauzeaza, de asemenea, daune semnificative asupra mediului datorita utilizarii intensive a energiei.
O alta problema uriasa consta in problemele de securitate din cauza scurgerii de date si a posibilelor incalcari ale drepturilor de autor.
Alte defecte larg raspandite ale solutiilor bazate pe inteligenta artificiala pentru designerii web sunt urmatoarele:
- Esecuri si distorsiuni in imbunatatirile si manipularile imaginii AI.
- Nu mai trebuie sa ganditi “out of the box”, deoarece solutiile AI se bazeaza pe date pre-alimentate si pe experiente trecute.
- Nici o atingere umana unica.
- Lipsa de vizibilitate si transparenta.
Istoricul designului responsive
Specificatia W3C a HTML+ a declarat ca site-urile web trebuie redate in functie de preferintele utilizatorului. Cu toate acestea, personalizarea aspectului paginii web lipsea. Multi dezvoltatori web au recurs la tabelele HTML obisnuite ca o modalitate de a personaliza aspectul si de a aduce o anumita capacitate de raspuns de baza site-urilor lor in acelasi timp.
Primul site important care a prezentat un aspect care se adapteaza intr-un mod non-trivial la latimea ferestrei de vizualizare a browserului a fost Audi .com lansat la sfarsitul anului 2001, creat de o echipa de la Razorfish formata din Jürgen Spangl si Jim Kalbach (arhitectura informatiilor), Ken Olling (design) si Jan Hoffmann (dezvoltare interfata). Capacitatile limitate ale browserului au facut ca pentru Internet Explorer, aspectul sa se adapteze dinamic in browser, in timp ce, pentru Netscape, pagina a trebuit sa fie reincarcata de pe server la redimensionare.
Cameron Adams a creat o demonstratie in 2004. Pana in 2008, o serie de termeni inruditi, cum ar fi „flexibil”, „lichid”, „fluid” si „elastic” au fost folositi pentru a descrie aspectul. Interogarile media CSS3 erau aproape gata pentru prime time la sfarsitul anului 2008/inceputul lui 2009. Ethan Marcotte a inventat termenul de design web responsive— si l-a definit ca insemnand grila fluida / imagini flexibile / interogari media — intr-un articol din mai 2010 in A List Apart .
El a descris teoria si practica designului web responsive in cartea sa scurta din 2011 intitulata Responsive Web Design . Designul responsive a fost clasat pe locul 2 in Topul tendintelor de design web pentru 2012 de catre .dupa imbunatatirea progresiva la #1.